BAĞIMSIZ KAMU ÇALIŞANLARI SENDİKASI
(BAK-SEN)
ANA TÜZÜĞÜ
(16 MAYIS 2018)
BİRİNCİ
BÖLÜM
AMAÇ,
İLKE, GÖREV VE YETKİLER
MADDE 1– SENDİKANIN
ADI
Sendikanın
Adı: Bağımsız Kamu Çalışanları Sendikası’dır.
Sendikanın
kısaltılmış adı, "BAK-SEN"dir.
SENDİKANIN GENEL MERKEZİ VE ADRESİ:
MADDE 2- Sendikanın Genel Merkezi
ANKARA’dır.
Adresi: Fidanlık Mah. Adakale Sok. No: 24/25 Kızılay
/ ANKARA’ dır.
Genel
Merkezin başka bir İl’e nakline Merkez Genel Kurulu, il içinde adres
değişikliğine ilgili mercilere bilgi vermek şartıyla Merkez Yönetim Kurulu
yetkilidir. Sendikanın aynı şehir hudutları içinde başka bir adrese nakli ana
tüzükte değişiklik yapılmasını gerektirmez.
SENDİKANIN FAALİYET ALANI:
MADDE 3– Sendika, 1 no’lu hizmet kolu olan Büro, Bankacılık
ve Sigortacılık Hizmetleri Kolu’nda kurulmuştur. Bu kapsama giren kamu kurum ve
kuruluşları ve bu işyerlerinin eklentilerinde Türkiye çapında faaliyet
gösterir.
TANIMLAR :
MADDE 4- Bu tüzükte geçen;
Hizmet Kolu: Büro, Bankacılık ve Sigortacılık Hizmet Kolunu,
Sendika: Bağımsız Kamu
Çalışanları Sendikası’nı (BAK-SEN)
Yönetim Kurulu: Bak-Sen Yönetim Kurulunu,
Kamu görevlisi: Bu Kanun kapsamında yer alan kurum ve kuruluşların kadro veya
pozisyonlarında istihdam edilenlerden işçi statüsü dışında çalışan kamu
görevlilerini,
Kamu İşvereni: Kamu Görevlilerinin çalıştığı tüzel kişiliği olan ya da olmayan kamu kurum
veya kuruluşlarını,
Kamu işveren vekili: Kamu kurum ve kuruluşlarının temsilinde yetkili ve bütününü sevk ve idareye
yetkili olanlar ile bunların yardımcılarını,
İşyeri: Kamu hizmetlerinin yürütüldüğü yerleri,
Üye: Bak-Sen’e üye
olan kamu çalışanlarını,
Delege: Genel
kurullarda, üyeleri temsilen görev yapan seçilmiş kişileri,
Kurum: Kuruluş
kanunları ve kuruluşlarına ilişkin mevzuatlarında görev, yetki ve
sorumlulukları belirlenen, hizmetin niteliği ve yürütülmesi bakımından idari
bütünlüğe sahip işyerlerinden oluşan kuruluşları,
Kanun: 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu
Sözleşme Kanunu,
Toplu sözleşme: Bu Kanunda
belirtilen esaslar çerçevesinde kamu görevlilerinin mali ve sosyal haklarını
belirlemek üzere yürütülen toplu sözleşme görüşmeleri sonucunda mutabık
kalınması durumunda taraflarca imzalanan sözleşmeyi,
Toplantı tutanağı: Toplu sözleşme
görüşmeleri sonucunda toplu sözleşme imzalanamaması halinde, tarafların
uzlaştığı ve uzlaşamadığı konuların yer aldığı tutanağı,
İşyeri sendika temsilcisi: Bir işyerinde
en çok üye kaydetmiş sendikaca o işyerinden seçilen kamu görevlisini,
Sendika işyeri temsilcisi: Bir işyerinde en çok üye kaydetmiş sendika dışındaki her bir sendika
tarafından o işyerinden seçilen kamu görevlisini,
Kurum İdari Kurulu: Kurum düzeyinde
kamu görevlilerinin çalışma koşulları ve kanunların kamu görevlilerine eşit
uygulanması konularında görüş bildirmek üzere, eşit sayıda kamu işveren vekili
ile en çok üyeye sahip sendikaca, üyeleri arasından belirlenen temsilcilerinin
katıldığı kurulları, ifade eder.
MADDE 5-
SENDİKANIN AMAÇLARI
Sendikal
mücadelenin özgürlük ve demokrasi mücadelesinin bir parçası olduğu bilinciyle,
Türkiye Cumhuriyetinin Bağımsızlığını, Egemenliğini, Millet ve Ülke
Bütünlüğünü, Demokratik, Laik, Sosyal ve Hukuk Devlet ilkelerine bağlı, çağdaşlaşma hedefini korumak ve geliştirmek
bilinciyle hareket eder. Sendika,
çalışma ilişkilerinde üyelerinin ekonomik hak ve menfaatlerini gözetme ve
genişletme, demokrasinin korunup yerleşmesine, sosyal adaletin gerçekleşmesine
ve çağdaş uygarlık düzeyine ulaşmasına hizmet etmeyi, çalışma barışını tesis
etmeyi, kamu yönetiminde etkin ve verimli çalışmanın sağlanması için çözüm
önerileri geliştirmeyi, bağımsız sendikacılık ilkeleri içerisinde gerçekleştirmeyi
amaçlar.
Bu amacın gerçekleştirilmesi için;
a-Çalışanların çalışma ve yaşam koşullarının
iyileştirilmesini, ekonomik, demokratik, siyasal, sosyal, kültürel, özlük,
hukuksal hak ve çıkarlarının korunması ve geliştirilmesi,
b-Toplu sözleşmeli, grevli, demokratik, özgür bir
sendikal yaşamın yerleştirilmesini ve geliştirilmesi,
c-Üyelerinin; yaptıkları işe ve harcadıkları emeğe
uygun, insanlık onuruna yaraşır adil bir ücret, daha iyi çalışma şartları, iş
güvenliği ve daha yüksek mesleki saygınlık kazanmaları,
d-Üyelerinin bakmakla yükümlü oldukları bireylerin
bakım, eğitim ve sağlık koşullarının düzeltilmesini, emeklilik, yaşlılık, engellilik,
dul ve yetim kalma durumlarında, yeterli koruma ve bakım önlemlerinden, temel
ekonomik, sosyal ve hukuksal haklardan eksiksiz ve eşit olarak yararlanmaları,
e-Yaşlı, hasta, engelli, mesleğe yeni giren üyelerin iş
yerlerinde işverence de özel olarak korunup, desteklenmeleri,
f-Çalışanların işe
alınmasında, Üyelerin adil ve tarafsız atanma, yer değiştirme ve mesleğinde
ilerleme hakkından
yararlanabilmeleri,
g-Cinsiyet
ayrımcılığına karşı tavır alınması,
h-Dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi
inanç, din, mezhep ve meslek farkı gözetmeksizin bütün üyeleri arasında
amaçları doğrultusunda birlik ve dayanışmayı, geliştirmesi,
ı-Örgüt içi demokrasiyi gerçekleştirerek, tüm üyelerin
söz, yetki ve karar sahibi olmasını,
i-Çalışanların iş ve sosyal güvenlik hakkından eşitlik
içinde ve özgürce yararlanabilmesinin kamusal hizmet olarak yerleşmesi ve iş
güvencesinin sağlanması,
j-Hizmet kolu ile ilgili yasa ve yönetmeliklerin
demokratikleştirilmesi, sendikanın örgütlü olduğu kurumlarda planlamadan,
uygulamaya, koordinasyon ve denetlemeye kadar işin tüm aşamalarında katılımcı
yönetim anlayışının benimsenmesi,
k-Tüm çalışanların birliğini sağlamaya yönelik her
türlü örgütsel ve kültürel çabanın gösterilmesi,
l-Çalışanın ve emeğin toplumsal yaşamdaki rolünün ve
değerinin bilincine varabilen bir üye topluluğu ve toplum yaratılması,
m-İnsan hak ve özgürlüklerini zedeleyen uygulamalara
karşı tavır alıp, diğer demokratik kitle örgütleriyle ve sendikalarla
dayanışmayı hayata geçirerek, tüm hak ve özgürlüklerin demokratik ölçüler
içerisinde kullanılması, düşünme ve örgütlenme özgürlüğü ile ilgili yasakların
kaldırılması,
n-Temel insan haklarından olan sendikal hakların
demokrasi ile ayrılmaz birlikteliğinin bilincinde olarak, ülkemizde
demokrasinin tüm kurum ve kurallarıyla gerçekleşmesi için bu amacı paylaşan
diğer demokratik kitle örgütleri ve sendikalarla ortak çalışma yapılması,
o-Ekolojik denge ile tarihi ve kültürel çevreyi
korumayı ve üretim süreçleri içerisinde zarar görmemesini sağlayacak sendikal inisiyatiflerin
geliştirilmesi,
ö- Milli Gelir’den çalışanların adil bir şekilde pay
almasını sağlamak için çaba sarf eder.
MADDE 6-
SENDİKANIN İLKELERİ
a-Sendika
tüm çalışan kesimlerin hak ve çıkarları doğrultusunda fiili ve meşru temelde,
hak ve özgürlükleri yasaklayan, kısıtlayan her türlü engel ve düzenlemelere
karşı mücadele eder,
b-Sendikal
birimlerde alınacak kararlar tartışma, eleştiri, ikna, özeleştiri süreçleri
yaşanarak alınır.
c-Sendikal bürokrasiye
ve tasfiyeciliğe karşı mücadele eder. Seçilenlerin ancak seçenler
tarafından geri çağrılabilmesi ilkesinden hareketle, örgüt içi demokrasiyi
temel alan bir örgütlenme biçimini benimser,
d-Sınıf ve Kitle sendikacılığını benimser,
e-Sendika
sermayeden, devletten ve siyasi parti ve örgütlerden örgütsel olarak
bağımsızdır.
f-Sınıf
dayanışmasının gereklerini yerine getirir. Bu amaçla çalışanların ulusal ve uluslararası
düzeyde sendikaları ile güç ve eylem birliği yapar.
g- Sendikanın idari ve mali denetimleri tüm üyelere
açıktır
MADDE 7-
SENDİKANIN ÇALIŞMA BİÇİMİ GÖREV VE YETKİLERİ
Bağımsız
Kamu Çalışanları Sendikası; Türkiye’nin üye devlet sıfatıyla onayladığı çok
taraflı uluslararası sözleşmelerden, Anayasa ve yasalardan doğan haklarını
kullanarak Anayasa ve yasaların, çalışanların yararına değişmesi için
demokratik, fiili ve meşru yollardan mücadele eder. Üyelerin ekonomik,
demokratik, sosyal, kültürel, hukuksal özlük ve çıkarlarını korumaya ve
geliştirmeye çalışır.
Bu
doğrultuda;
a-Üyeleri adına Toplu Sözleşmeye katılmaya, Toplu
Sözleşmeyi sonuçlandırmaya ve taraf olmaya yetkilidir. Uyuşmazlık halinde
uluslararası sözleşmelerden doğan hakları kullanır,
b-Kurulu bulunduğu hizmet koluna giren işyerlerinde
çalışanları sendika çatısı altında örgütleyen en geniş sendikal birliği
sağlamaya çalışır,
c-Dil, din, ırk, kültür ve cinsiyet ayrımcılığına karşı
çıkar. Üyelerinin düşünce özgürlüğüne saygı gösterir. Onların siyasetle uğraşma
haklarını da savunarak insan hakları, temel özgürlükler ve demokrasinin
geliştirilip, yerleştirilmesi için mücadele eder,
d-Üyeleri adına işverenle Toplu Sözleşme görüşmelerinde
bulunur, Toplu Sözleşme uyuşmazlıklarında ilgili makamlara ve yargı organlarına
başvurur, görüş ve öneriler sunar, isteklerde bulunur,
e-Toplu Sözleşmelerden doğan uyuşmazlıklar ile üyelerin
idare ile ilgili doğacak ihtilaflarında, ortak hak ve menfaatlerinin
izlenmesinde veya hukuki yardım gerekliliğinin ortaya çıkması durumunda üyelerini
her düzeyde ve derecedeki yönetim ve yargı organları önünde temsil eder veya
ettirir. Dava açar ve bu nedenle açılan davalarda taraf olur,
f-Üyelerin bilgi, kültür ve yeteneklerini geliştirmek
için çalışmalar yapar. Sağlık, dinlenme, spor tesisleri, kütüphane, basım
işleri için gerekli tesisleri kurar,
g-Çalışanların ekonomik, siyasal, kültürel, sosyal
sorunları ve sendikal çalışmalarla ilgili konularda kamuoyunu aydınlatmak amacı
ile konferans, panel, açık hava, salon, vb. toplantıları düzenler, anılan
konulara ilişkin inceleme, araştırma ve anket çalışmaları yapar,
h-Uluslararası sendikal örgütlere üye olabilir. Delege,
temsilci, gözlemci gönderebilir veya kabul edebilir. Yayın ve fikir
alışverişinde bulunabilir,
ı-Amaç ve görevlerinin gerektirdiği taşınır ve taşınmaz
malları satın alır, gerektiğinde satar.
i-Sendika adına süreli, süresiz yayın çıkarır,
j-Genel olarak kamu personelinin hak ve ödevleri,
çalışma koşulları, yükümlülükleri, iş güvenlikleri ile sağlık
koşullarının geliştirilmesi konularında görüş bildirir ve Toplu Sözleşme
sonucunda anlaşmaya varılan mutabakat metinlerinin uygulanmasını izlemek üzere
idari kurullara üyeleri arasından temsilciler gönderir,
k-Devlet personel mevzuatında kamu görevlilerinin
temsilini öngören çeşitli kurullara temsilci gönderir, gerekli çalışmaları
yapar,
l-Dünyada ve ülkemizde üyelerin ortak ekonomik ve sosyal
hak ve menfaatleri ile personel hukukunu ilgilendiren konularda, ilgili
kurumlara ve yetkili makamlara sunulmak üzere çalışmalar yapar ve öneriler
sunar,
m-Yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin
vukuunda, gerektiğinde üyelik şartı aranmaksızın nakit mevcudunun yüzde 5’ini
aşmamak kaydı ile afete uğrayan bölgelerde yardımda bulunabilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
SENDİKAYA
ÜYE OLMA, ÜYELİKTEN AYRILMA
MADDE 8-
SENDİKAYA ÜYE OLMA
a-Tüzüğün 3. maddesinde belirlenen hizmet kolunda
çalışanlar sendikaya üye olabilirler.
b-Sendikaya üyelik, kamu görevlisinin üç nüsha olarak
doldurup imzaladığı üye formu ile (Ek-1) sendikaya başvurması ve başvurunun sendika
yetkili organınca kabulü ile kazanılır.
Üyelik
başvurusu, sendika tarafından en çok otuz gün içinde reddedilmediği takdirde
üyelik istemi kabul edilmiş sayılır. Haklı bir sebep gösterilmeden üyeliği
kabul edilmeyen kamu görevlisinin, bu kararın kendisine tebliğinden itibaren
otuz gün içinde iş davalarına bakmakla görevli mahalli mahkemede dava açma
hakkı vardır.
Sendika,
üyeliği kesinleşen kamu görevlisinin başvuru belgesinin bir örneğini üyenin
kendisine verir, bir örneği sendikada kalır, bir örneğini üyelik ödentisine
esas olmak ve dosyasında saklanmak üzere on beş gün içinde işverene gönderir.
c- Üyeler, sendika tüzüğü ile buna bağlı yönetmeliklerde
gösterilen hususlara, genel kurul kararlarına uygun harekette bulunmayı kabul
ederler.
MADDE 9-
ÜYELİK AİDATI
Sendika
üyelerinin ödeyeceği aidat miktarı, üyenin aldığı maaşın damga vergisi
matrahına esas olan miktarının binde beşidir.
MADDE
10- ÜYELİGİN DEVAMI
Üyelerin
sendikal faaliyetlerinden dolayı görevlerine son verilmesi durumunda yargı
süreci tamamlanıncaya kadar üyelik hakları devam eder.
MADDE
11- ÜYELİKTEN AYRILMA
Her
üye üyelikten serbestçe çekilebilir. Üyelikten çekilme, çekilmek isteyen kamu
görevlisi tarafından, üç nüsha olarak doldurulup imzalanan üyelikten çekilme
bildiriminin kurumuna verilmesi ile gerçekleşir. Kurum görevlisi, kayıt
numarası ile tarih verilen çekilme bildiriminin bir suretini derhal üyeye
vermek zorundadır. Kamu işvereni, bildirimin bir örneğini on beş gün içinde
sendikaya gönderir. Çekilme, kamu işverenine başvurma tarihinden başlayarak
otuz gün sonra geçerli olur. Çekilenin bu süre içinde başka bir sendikaya üye
olması halinde yeni sendikaya üyeliği, bu sürenin bitim tarihinde kazanılır.
Üyenin,
sendikadan çıkarılma kararı sendika merkez genel kurulunca alınır. Çıkarma
kararı, çıkarılana ve işverene yazı ile bildirilir. Çıkarma kararına karşı üye,
bildirim tarihinden itibaren on beş gün içinde görevli iş mahkemesine itiraz
edebilir. Mahkeme iki ay içinde kesin karar verir. Üyelik, çıkarılma kararı
kesinleşinceye kadar sürer.
Çekilme,
göreve son verilmesi veya sair nedenlerle kamu görevinden ayrılanların
üyelikleri, sendika şubesi, sendika organlarındaki görevleri, farklı bir hizmet
koluna giren kuruma atananlardan sendika üyesi olanların ise üyelikleri, varsa
sendika şubesi ve sendika organlarındaki görevleri sona erer.
Emekliye ayrılanların sendika ve sendika
şubesi organlarındaki görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
Üyeliğin devamı ve askıya alınması hallerinde 2821 sayılı Sendikalar Kanununun
24 üncü maddesinde yer alan hükümler uygulanır.
MADDE
12- ÜYELİKTEN ÇIKARILMA, ASKIYA ALINMA VE ÜYELİGİN DÜŞMESİ
1-Üyelikten çıkarılmayı gerektirecek tutum ve
davranışlarda bulunduğu bildirilen üyenin durumu ilgili Şube veya Genel Merkez
Disiplin Kurulu tarafından soruşturulur. Şube veya Genel Merkez Disiplin
Kurulun’nca üyeliğin askıya alınması halinde üyelikten çıkarılma işlemi Merkez
Genel Kurulu’nun onayı ile kesinleşir.
Üyelikten çıkarılmayı gerektiren haller;
a)Sendikanın amaç ve ilkelerine aykırı
davranışta bulunmak,
b)Kanun, Sendika tüzüğü ve bunlara
dayanılarak çıkarılan yönetmelik hükümlerine uymamak ve yetkili organların
kararlarına aykırı davranışta bulunmak,
c)Sendikanın amaçlarına ulaşmasına veya
gelişmesine engel olacak eylem veya çalışmalarda bulunmak,
d)Sendikayı kişisel çıkarları için
kullanmak,
e)Sendika merkez ve şube yöneticileri
hakkında asılsız ihbar, şikâyet ve bunları tahkir, tezyif edici beyanlarda
bulunmak,
2-Aşağıda
belirtilen durumlarda üyelik düşer.
a)Üyenin
hizmet kolundan ayrılması,
b)Üyenin
ölmesi,
c)Üyenin
emekli olması, Emekli olan üyenin varsa sendika organlarındaki görevi seçildiği
dönem sonuna kadar devam eder.
d) Farklı bir hizmet koluna atanması
veya görev değişikliği sebebiyle üye olamayacaklar kapsamına girmesi,
e) Üyeliği sona erenlerin varsa
sendika şubesi ve sendika organlarındaki görevleri de sona erer.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
SENDİKANIN
ORGANLARI
MADDE
13- SENDİKA ORGANLARI
A- Sendika
Merkez Zorunlu Organları
1- Sendika Merkez Genel Kurulu
2- Sendika Merkez Yönetim Kurulu
3- Sendika Merkez Denetleme Kurulu
4- Sendika Merkez Disiplin Kurulu
B- DANIŞMA ORGANLARI
1-Başkanlar
Kurulu
2-İşyeri
Sendika Danışma Meclisi
3-AR-GE Kurulu
4-Kadın Komisyonu
5-Engelli
Çalışanlar Komisyonu
6-Eğitim, Kültür
ve Sanat Komisyonu
Sendika genel kurul kararı ile
yukarıda sayılan organların dışında da organlar kurabilir. Ancak bu istişare
organlarına zorunlu organların görev, yetki ve sorumlulukları devir edilemez.
B- Şube
Zorunlu Organları
1- Şube Genel Kurulu
2- Şube Yönetim Kurulu
3- Şube Denetleme Kurulu
4- Şube Disiplin Kurulu
MADDE
14- SENDİKA DİGER ORGANLARI
A- Merkez
Diğer Organları
Başkanlar
ve Temsilciler Kurulu
B- Şube
Diğer Organları
a) Şube
Temsilciler Kurulu
b) İl
ve İlçe Temsilcilikleri
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
SENDİKANIN
MERKEZ GENEL KURULU
MADDE
15- SENDİKA MERKEZ GENEL KURULUNUN OLUŞUMU
Merkez
Genel Kurulu sendikanın en üst ve en yetkili organıdır. Merkez Genel Kurulu üye
sayısı 1000’den az olduğu takdirde üyelerden, 1000’den fazla olduğu takdirde
delegelerden oluşur.
Sendika
üye sayısı 1000’den fazla olduğu takdirde, Merkez Genel Kurulu delegeler ile
yapılır ve Merkez Yönetim ve Merkez Denetim Kurulu asil üyeleri ile Şube Genel
Kurullarından seçilecek 200 delegeden oluşur.
Sendikanın toplam üye sayısı; doğal
delegeler çıkarıldıktan sonra seçilecek delege sayısına bölünerek, bir delege
seçmek için gerekli katsayı bulunur. Her şubenin toplam üye sayısı katsayıya
bölünerek o şubenin çıkaracağı delege sayısı belirlenir.
Bu şekilde
bulunacak sayının 200’ün altında kalması halinde, artık sayısı en fazla olan
şubeden başlamak üzere delege sayısı 200’e tamamlanarak kesinleştirilen delege
sayıları Şube Başkanlıklarına yazı ile bildirilir.
Şubeler, Olağan Genel Kurullarını Genel Merkez Genel
Kurulundan en geç iki ay önce yaparak seçilen delegeleri Genel Yönetim
Kurulu’na bildirir.
Seçilen
delegeler, seçildiği şubenin seçim bölgesinden başka bir seçim bölgesine tayin
veya başka bir nedenle nakledilseler dahi bir sonraki genel kurula kadar
delegeliklerini korurlar. Herhangi bir nedenle işten ayrılan üyenin üyeliği
sona erene kadar delegeliği devam eder.
Seçimler yargı gözetimi altında genel kurula katılan üye veya delegeler
arasından gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre yapılır.
Seçim usul ve esasları Merkez
Yönetim Kurulunun hazırlayacağı ve Genel Kurulda kabul edilen yönetmelikle
belirlenir. Genel Kurul tarafından kabul edilmeyen yönetmelik değişiklikleri
delege seçimlerinde uygulanamaz.
MADDE
16- SENDİKA MERKEZ GENEL KURULU TOPLANTI ZAMANI VE TOPLANTI ESASLARI
Sendikanın
ilk genel kurulu tüzel kişilik kazanmasından başlayarak altı ay içinde yapılır.
Merkez Genel Kurulu 4 yılda bir Sendika Merkezi’nin bulunduğu ilde toplanır.
Genel Kurula çağrı Merkez Yönetim Kurulunca yapılır. Toplantının yeri, günü,
saati, ilk toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde ikinci toplantının yeri,
günü ve saati ile gündem, Sendika Genel Kurulu 15. Madde gereğince üye ile
yapılacaksa üye listesi, delege ile gerçekleştirilecekse Merkez Yönetim
Kurulunca saptanacak delege listeleri ile birlikte 15 gün önceden Seçim Kurulu
Başkanlığına verilir. İki
genel kurul toplantısı arasındaki döneme ait faaliyet ve hesap raporu,
denetleme kurulu raporu ile gelecek döneme ilişkin bütçe önerisinin genel
kurula katılacaklara toplantı tarihinden en az 15 gün önce yazılı veya
elektronik ortamda gönderilir ve internet sitesinde ilan edilir.
MADDE
17- MERKEZ GENEL KURULUNUN TOPLANTI VE ÇALIŞMA ŞEKLİ
Toplantı
yeter sayısı Genel Merkez Genel Kurulu üyeler ile yapılıyor ise toplam üye
sayısının salt çoğunluğu; delegeler ile yapılıyor ise toplam delege sayısının
salt çoğunluğudur. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamaz ise durum tutanakla
tespit edildikten sonra ikinci toplantı en çok 15 gün sonraya bırakılabilir. Bu
toplantıda salt çoğunluk aranmaz. Yeterli çoğunluğun mevcudiyeti halinde genel
kurulu, sendika başkanı veya görevlendireceği yönetim kurulu üyelerinden birisi
açar.
Genel Kurulu yönetmek üzere bir başkan ve iki başkan vekili ve bir yazman
seçilir. Divan seçimi açık oyla yapılır. Başkanlık Divanı’na zorunlu organlara
aday olan delegeler seçilemezler.
MADDE
18- MERKEZ GENEL KURUL KARAR YETER SAYISI
Tüzükte
ayrıca düzenlenmiş durumlar haricinde genel kurulda karar yeter sayısı
toplantıya katılan üye veya delege sayısının salt çoğunluğudur.
Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının
dörtte birinden az olamaz. Genel Kurulda üye veya delege olmayanlar karar yeter
sayısında nazara alınmazlar ve oy kullanamazlar. Sendika zorunlu organlarına
aday olabilmek için üye veya delege olmak şarttır. İki genel kurul
toplantısı arasındaki döneme ait faaliyet, hesap ve denetleme raporu ile
bağımsız denetim kuruluşlarınca hazırlanan (varsa) denetim raporu ve gelecek
döneme ait bütçe teklifi genel kurula katılacaklara toplantı tarihinden on beş
gün önce gönderilir. Her üye veya delegenin bir oy hakkı vardır. Genel
kurulda, önerge verecek üye veya delegelerin hazır bulunması şarttır. Vekâleten
oy kullanılmaz.
Genel kurul toplantısında yalnız gündemdeki
konular görüşülür. Gündeme Madde eklenmesi, Genel Kurula katılan üye veya delegelerin
1/10’nun yazılı teklifi üzerine mümkündür. Yeterli çoğunluğun mevcudiyeti
halinde genel kurulu sendika başkanı veya görevlendirdiği yönetim kurulu
üyelerinden birisi açar. Genel kurulu yönetmek üzere bir başkan,
iki başkan vekili ve kâtip üyeler seçilir. Divan seçimi açık oyla
yapılır. Üyelerin veya delegelerin 1/10’nun yazılı isteği üzerine gizli oy,
açık tasnif esasına göre de yapılabilir. Başkanlık Divanı, herhangi bir organa
aday olmayan üyeler veya delegeler arasından veya üye sendikaların
yöneticileriyle, genel kurul üye veya delegelerinin 1/10’u tarafından diğer
kişiler de aday gösterilebilir. Delegelerin genel kurula katılmaları ve
oy kullanmaları engellenemez.
Genel yönetim kuruluna, genel denetleme ve
genel disiplin kuruluna aday olacak üyelerin isimleri alfabetik sıraya göre
sıralanır ve aldıkları oy oranına göre asil ve yedek seçilenler belirlenir.
Sendika genel başkanlığına iki defa üst
üste seçilenler bir sonraki seçimlerde yönetim kuruluna ait hiçbir göreve aday
olamaz. Ancak bir dönem bekleme süresinden sonra tekrar aday olabilir.
MADDE
19- OY ŞEKLİ
a)
Genel kurullarda seçimler yargı gözetimi altında serbest, eşit, gizli oy, açık
sayım ve döküm esasına göre yapılır. Genel
yönetim kuruluna/Şube Yönetim Kuruluna Genel Denetleme / Şube Denetleme
Kuruluna, Genel Disiplin/Şube Disiplin Kuruluna aday olacak üyelerin isimleri
alfabetik sıraya göre sıralanır ve aldıkları oy oranına göre asıl ve yedek
seçilenler belirlenir.
b)
Genel kurul toplantıları, genel kurullarda yapılacak seçimler, seçimlere
yapılacak itirazlar, seçimlerin iptali ve yenilenmesine ilişkin hususlarda 2821
sayılı Sendikalar Kanununun 14 üncü Maddesi ile 52 nci Maddesinde yer alan
hükümleri uygulanır.
c)Diğer bütün kararlar açık oylama ile alınır,
d)Her üyenin veya delegenin tek oy hakkı vardır. Bu hak
devredilemez.
MADDE
20- OLAGANÜSTÜ MERKEZ GENEL KURUL TOPLANTISI
Olağanüstü
genel kurul, yönetim kurulu veya denetleme kurulunun gerekli gördüğü durumlarda
ya da genel kurul üye veya delegelerinin beşte birinin haklı bir gerekçe ve
yazılı isteği üzerine en geç altmış gün içinde toplanır. Genel kurula çağrı
yönetim kurulu tarafından yapılır. Toplantı yeter sayısı üye ya da delege
tamsayısının salt çoğunluğudur. İlk toplantıda yeter sayı sağlanamazsa, ikinci
toplantı en çok on beş gün sonraya bırakılabilir. Bu toplantıda salt çoğunluk
aranmaz. Karar yeter sayısı toplantıya katılan üye veya delege sayısının salt
çoğunluğudur. Ancak bu sayı üye
veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz.
Olağanüstü
Genel Kurul toplantısı için yapılan isteklerde toplantının yapılma gerekçeleri
belirtilir. Genel Kurula çağrı Merkez Yönetim Kurulu tarafından yapılır. Gündem
dışı konular görüşülmez, önerilerde bulunulamaz.
MADDE
21- MERKEZ GENEL KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ
Merkez
Genel Kurulu, sendikanın en yetkili organıdır. Genel Kurul toplantısında
gündemdeki konular görüşülür, gündeme madde eklenmesi, katılan delegelerin
1/10’unun yazılı teklifi ile mümkündür. Genel Kurulun başlıca yetkileri
şunlardır.
a)Sendikanın
genel politikalarını belirlemek, kararlar almak,
b)Sendika
tüzüğündeki değişiklikleri görüşmek ve karara bağlamak,
c)Merkez
Yönetim, Denetleme ve Disiplin Kurulu raporlarının görüşülerek onaylanması ve
gerektiğinde sorumlular hakkında yasal kovuşturma açılmasına karar vermek,
d)Disiplin
Kurulunun disipline ilişkin kararlarını görüşerek karara bağlamak,
e)Merkez
Yönetim Kurulunca Sunulan bütçeyi görüşerek karara bağlamak,
f)Sendika
tüzüğünde öngörülen, Merkez karar organlarının asıl ve yedek üyelerini ve üst
kurul delegelerini seçmek,
g)Yurt
içindeki veya yurt dışındaki üst kuruluşlara üye olmaya veya üyelikten
çekilmeye karar vermek,
h) Genel Kurula katılan üye veya delege sayısının 3/4
çoğunluğunun kabul etmesi şartı ile aynı
hizmet kolunda olan bir sendika ile birleşmeye, katılmaya veya bir üst
konfederasyona bağlanmaya karar vermek.
ı)Gerekli taşınmaz malların alınmasında, satılmasında
veya devredilmesinde Merkez Yönetim Kurulu’na yetki vermek,
i)Sendika
yöneticilerinin ücret, ödenek ve yolluklarını saptamak,
j)Sendika
tüzüğüne uygun öneriler hakkında kararlar almak, organlara görev ve yetkiler
vermek,
k)Sendikanın
tüzel kişiliğinin sona ermesine karar vermek,
BEŞİNCİ
BÖLÜM
ÜST
KURULA ÜYE OLMA
MADDE
22- ÜST KURULUŞA ÜYE OLMA, ÜYELİKTEN AYRILMA
Sendikanın
bir Konfederasyona üye olması veya çekilmesi için Genel Kurula katılan üye tam
sayısının ¾ ü, Genel kurulun Delege ile yapılması halinde ise delege tam
sayısının ¾ ‘ü nispetinde karar alınması şarttır.
MADDE
23- ÜST KURUL DELEGELERİ
Yurtiçi
ve yurtdışı Üst kurul toplantılarına sendikayı temsilen katılacak delegeler ve
Üst Kurul Delegeleri Merkez Genel Kurulunca seçilir.
ALTINCI
BÖLÜM
SENDİKA
MERKEZ YÖNETİM KURULU
MADDE
24- SENDİKA YÖNETİCİLERİNDE ARANACAK NİTELİKLER
a)T.C. vatandaşı olmak,
b)Medeni hakları kullanmaya ehil olmak,
c)Sendika üyesi olmak.
MADDE
25- SENDİKA MERKEZ YÖNETİM KURULUNUN TANIMI, KURULUŞU, TOPLANTI ZAMANI VE
ÇALIŞMA ESASLARI
Sendika
Merkez Yönetim Kurulu, doğrudan Genel Kurulca unvanlı olarak seçilen 7 üyeden
oluşur. 7 de yedek üye seçilir.
Merkez Yönetim Kurulu, en az ayda bir defa olmak üzere Genel Başkan
başkanlığında, yokluğunda Genel Sekreterin başkanlığında olağan olarak toplanır.
Merkez
Yönetim Kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır, toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile karar alınır, oyların eşitliği halinde başkanın
katıldığı taraf bu çoğunluğu sağlamış sayılır.
Merkez
Yönetim Kurulu’ndaki boşalmalar yedek üyelerden en fazla oy alandan başlayarak
sırasıyla doldurulur. Yedek üyeler çağrıldıktan sonra da Merkez Yönetim
Kurulu’ndaki üye sayısı yarıdan daha az bir sayıya düşmüşse iki ay içinde
olağanüstü genel kurula gidilir.
Genel
Yönetim Kurulu adına yapılacak tüm yazışmalar Genel Sekreter, ödemeler,
tahsilatlar Mali Başkan Yardımcısı, diğer işlemleri ise Genel Başkan ve ilgili
Başkan Yardımcısı tarafından imzalı olarak yapılır. Genel Başkanın izinli ve
görevli olarak şehir dışında olduğu hallerde, yazılı yetki devri olmak şartıyla
iki Genel Yönetim kurulu üyesi tarafından yapılabilir.
MADDE 26-
MERKEZ YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ
Merkez
Yönetim Kurulu, iki Merkez Genel Kurulu arasında, Merkez Genel Kurulunun ve
Başkanlar Kurulunun alacağı kararlar ve belirleyeceği sendikal politikalar
çerçevesinde karar ve yürütme organıdır. Merkez Yönetim Kurulu tüzüğün
kendisine verdiği yetki ve görevler çerçevesinde sendikayı yönetir.
MADDE 27- Sendika Merkez
Yönetim Kurulu, sendikanın genel kurulundan sonra gelen en yetkili karar ve
yürütme organıdır. Yönetim kurulunun görev yetkileri şunlardır:
a) Genel Kurul kararlarını uygulamak,
b) Üyeleri
adına varsa üyesi olduğu konfederasyonla birlikte toplu sözleşmelere katılmak,
toplu sözleşmeyi sonuçlandırmak ve taraf olmak, toplu sözleşme mutabakat
metninin uygulanmasını takip etmek.
c) 4688
sayılı kanunun değişik 30. maddesi uyarınca, yapılacak yetki tespitine katılmak
veya temsilcileri görevlendirmek.
d) Kurum
idari kurullarına katılacak sendika temsilcilerini tespit etmek ve
görevlendirmek.
e) Oluşturulacak
idari kurullara üyelerinin çalışma koşulları, iş güvenlikleri ile sağlık
koşullarının geliştirilmesi konularında görüşlerini bildirmek, kamu görevlileri
ile ilgili toplanacak kurullara girecek üyeleri seçmek ve göndermek.
f) Genel
Kurulu toplantıya çağırmak.
g) Çalışma,
gelir-gider hesaplarına ilişkin raporları, tahmini bütçeyi hazırlayıp genel
kurula sunmak.
h) Bütçe
fasılları ve yıllık bütçeler arasında aktarma yapmak.
ı) Sendika
üyeliğine başvuranların üyeliklerinin kabul ve reddine karar vermek.
i) Sendikal faaliyetlerden
doğan anlaşmazlıklarda ilgili makam, merci ve yargı organlarına kanun
hükümlerine göre başvurmak, görüş bildirmek ve onlardan talepte bulunmak;
ayrıca üyelerinin çalışma hayatından ve mevzuattan doğan hakları için yetkili
şahıs ve kuruluşlarla görüşmelerde bulunmak, mahkemelerde dava açmak.
j) Tüzükte
belirtilen sendikal amaçların gerçekleşmesi için gerekli büroları kurmak,
bütçede belirlenen kadrolara gerekli elemanları atamak, ücretlerini ve çalışma
şartlarını tespit etmek.
k) Gerekli taşınmaz malların satın
alınması ve bu konuda ipotek tesis edilmesi, her türlü borçlandırıcı işlem
yapılması ve mevcut taşınmaz malların satılması için alınan genel kurul
kararlarının gereğini yerine getirmek, gerek duyulması halinde bankalara, kredi
kuruluşlarına başvuru yapılması ve Sendika adına borçlandırıcı işlem
yapılabilmek.
l) Üyelerinin
mesleki yeterliliklerinin artırılması ve sorunlarının çözülmesi sendikal
faaliyetleri geliştirilmesi için kurs, seminer ve sosyal amaçlı toplantılar
yapmak, sağlık ve sosyal amaçlı tesisler kurmak, işletmek, kitaplık kurmak,
kitap, dergi, bülten, broşür, gazete vb. yayınlar çıkarmak.
m) Sendikal
çalışmalar için gerekli yönetmelikleri ve tüzük tadil tekliflerini hazırlayarak
genel kurulun onayına sunmak.
n) Şube ve
temsilcilikler kurmak için yetki vermek, şube ve temsilcilerin yetki alanlarını
belirlemek, temsilciler kurulunu ve başkanlar kurulunu toplantıya çağırmak.
o) Demirbaş
eşyaların terkini veya şubelere devri için, tüzük doğrultusunda karar vermek.
ö) Şubelerin
idari ve mali denetimini yapmak.
p) Yurt
içinde ve yurt dışında sendikanın üyesi bulunduğu üst kuruluşlara ve diğer
resmi ve özel kuruluşların toplantılarına temsilci seçmek. Yurt içinde ve yurt
dışında düzenlenecek eğitim ve gezilere katılacakları tespit etmek.
r) Genel
yönetim kurulu üye sayısının toplantı nisabının altına düşmesi veya diğer
herhangi bir sebeple infisah etmiş şube yönetim kurulu yerine yeni yönetim
kurulunun seçilebilmesi için gerekli işlemleri yapmak, seçime kadar gerekli tedbirleri
almak.
s) Herhangi
bir bağışta bulunmamak kaydıyla evlenme, hastalık, ihtiyarlık ve ölüm gibi
hallerde yardım ve eğitim amacıyla sandıklar kurulmasına yardımcı olmak.
ş) Herhangi
bir bağışta bulunmamak kaydıyla üyeleri için kooperatifler kurulmasına yardımcı
olmak ve nakit mevcudunun yüzde onundan fazla olmamak kaydıyla bu
kooperatiflere kredi vermek.
t) Şube
yönetim kurulu üyelerinin, aylıksız izne ayrılması veya ayrılmaması durumları
hakkında karar vermek.
u) Genel
kurulun yetki alanına giren hususlar dışında kalan yasalar ve tüzükte öngörülen
her türlü görev ve işleri yerine getirmek ve yetkileri kullanmak.
ü) Yardım
Sandıkları kurmak.
v) Genel
kurulca verilecek diğer görevleri yapmak.
y) Geçmişe etkili olmamak kaydıyla
ilgili makamlarca veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek düzeltilmesi
istenen tüzük hükümlerini değiştirmek,
Sendika yönetim kuruluna seçilenler
seçildikleri tarihten itibaren durumlarını en geç otuz (30) gün içerisinde
kurumlarına yazılı olarak bildirirler. Söz konusu yöneticiler, ayrıca yazılı
talepte bulunmaları halinde bu görevleri süresince aylıksız izine ayrılırlar.
Genel Merkez yönetim kuruluna seçilenlerin
aylıksız izine ayrılmaması halinde, bu görevleri süresince haftada bir (1) gün
kurumlarından izinli sayılırlar.
Yönetim kurulundaki boşalmalar, seçimlerde
en çok oyu alandan başlamak üzere Yönetim Kurulunun davetiyle yedek üyeler
tarafından sırasıyla doldurulur.
Sendika yönetim kurulunda iken emekli
olanların görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
Açığa alma, re’sen emeklilik, görevine son
verilmesi, tayin veya sair hallerde görevlinin mahkemeye başvurması halinde
mahkeme kararı kesinleşinceye kadar sendikadaki görevi devam eder.
GÖREV BÖLÜMÜ, YETKİLER VE SORUMLULUKLAR
1-GENEL
BAŞKAN:
a) Sendika
tüzel kişiliğini, yurt içinde ve yurt dışında temsil eder. Merkez Yönetim
Kurulu, Sendika bünyesinde genel hükümler içinde kurulacak tüm komisyonlara
başkanlık eder, gerektiğinde bu komisyonların başkanlığını Merkez Yönetim
Kurulu üyelerinden birine devreder,
b) Diğer
Merkez Yönetim Kurulu üyelerince yürütülmekte olan işleri yakından izler,
bilgi alır, gerekli uyarıda bulunur,
c) Sendikanın
genel politikasını anlatmak amacıyla basın toplantısı düzenler, yazılı ve sözlü
demeçler verir,
d) Genel
Sekreter ile birlikte genel yazışmaları, Genel Mali Başkan Yardımcısı ile
birlikte mali konularla ilgili yazışma ve işlemleri ve ilgili başkan
yardımcılarının konularına ilişkin yazıları imza eder,
e) Genel
Başkan acil ve gerekli hallerde önceden alınmış bir yönetim kurulu kararı
olmaksızın bütçedeki ödeneğe uygun ve belgelere dayalı olarak harcama yapmaya
yetkilidir.
Harcama ve belgeleri Merkez Yönetim
Kurulunun ilk toplantısına bilgi için sunar,
f) Merkez Denetleme Kurulu raporunu ilk Merkez Yönetim
Kurulu toplantısına getirmekle yükümlüdür,
g) Sendika adına yayınlanan yayın organlarına sahiplik
eder,
h) Çalışmalarından dolayı, Merkez Yönetim Kurulu’na
karşı sorumludur.
2- GENEL SEKRETER:
a) Genel
Başkan bulunmadığı zamanlarda onun görevlerini yerine getirir ve yetkilerini
kullanır,
b) Merkez
Yönetim Kurulunun toplantılarına ilişkin gündemi hazırlar, alınan kararları
deftere yazdırır,
c) Yazışma
ve işlemlerin düzgün işleyişini sağlar,
d) Sendikanın
organlarının ve bürolarının yönetmeliklerini ilgili sekreterliklerle birlikte
hazırlayarak, Genel Merkez Yönetim Kurulu’na sunar,
e) Sendika adına, gerek sendika mensupları gerekse
diğer kişi ve kurumlara ziyaret, kutlama, taziye, tebrik vb. sosyal ilişkileri
tanzim etmek,
f) Sendika
Merkez Genel Kurulu, Yönetim Kurulu toplantılarının gündemini hazırlayarak
kurullara sunar,
g) Çalışmalarından
dolayı Merkez Yönetim Kurulu’na karşı sorumludur.
3-
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI: TEŞKİLATLANMA
a) Şubelerin
(Şube Yönetim Kurulu, Şube Temsilciler Kurulu) sendikal faaliyetlerini izler ve
bu faaliyetlerin gereği gibi yerine getirilmesine yardımcı olur, faaliyetlere
ilişkin Merkez Yönetim Kurulu’na rapor sunar,
b) Üye
kayıtları ve üyelikten ayrılmalara ilişkin işlemlerin yürütülmesini, sendikanın
üyelik arşivinin düzenlenmesini, üye envanterinin çıkarılmasını, üyeliği
kesinleşen üyelerin üye kayıt fişinin 15 gün içinde ilgili Kurumlara
gönderilmesini sağlar,
c) Şube
faaliyet alanlarının düzenlenmesi, yeni şubeler açılması ve bazı şubelerin
kapatılması konularında incelemelerde bulunur, bu konularda raporlar hazırlayıp
yönetim kuruluna sunar,
d) Sendikanın
örgütlü olmadığı işyerlerinde örgütlenmeyi sağlar,
e) Şubeler
için delege seçimleri ve şube kongrelerinin zamanında ve gereği gibi
yapılmasına yardımcı olur,
f) Çalışmalarından
dolayı Merkez Yönetim Kurulu’na karşı sorumludur.
4-
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI: MEVZUAT
a)Toplu
Sözleşme ile ilgili olarak işyeri temsilcilerinden görüş ve önerileri toplayıp,
bu görüş ve öneriler doğrultusunda Toplu Sözleşme taslağını hazırlayarak tekrar
birimlere ve işyeri örgütlenmelerine sunar,
b) Toplu
Sözleşmelerde gereksinim duyulan her türlü bilgi, yayın istatistik ve
belgelerin toplanıp derlenmesini sağlar,
c) Toplu
Sözleşmeler sonucu çıkabilecek uyuşmazlıkları, arabulucu çalışmalarını
anlaşmaya vardırmaya kadar yürütür,
d) Toplu
Sözleşmeleri ve meri mevzuatla ilgili üyelerden gelen şikâyet ve uyuşmazlıkları
izleyip sonuçlandırır,
e) Özlük haklar ile ilgili her türlü çalışmayı yapar,
f) Sendikanın
tüm organlarının, bürolarının yönetmeliklerinin hazırlanmasında Genel Sekretere
yardımcı olur,
g) Gerek
Sendikanın, gerekse sendika üyelerinin karşılaşacağı hukuksal sorunların çözümü
için gereğini yapar,
h) İnsan
hakları bilincinin ve duyarlılığının geliştirilmesi için çalışmalarda bulunur,
ı) İnsan haklarını zedeleyen uygulamaların önlenmesi için
karşı çalışmalarda bulunur,
i) Çalışmalarından dolayı Merkez Yönetim Kurulu’na karşı
sorumludur.
5-
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI: MALİ İŞLER
a) Sendikanın
mali işlerinin yürütülmesini sağlar,
b) Sendikanın
dönem içi ve dönem sonu geçici ve kesin bilânço, gelir-gider tablosu ve
mizanları ile mali raporlarını Genel Merkez Yönetim Kurulu’nca belirlenen
sürelerde Genel Merkez Yönetim Kurulunun bilgi, onay ve kararına sunar,
c) Sendika
gelirlerinin toplanmasını, sarfların bütçe esaslarına göre yapılmasını,
muhasebe kayıtlarının ilgili mevzuat hükümleri gereğince yürütülmesini ve
bütçenin uygulanmasını sağlar,
d) Vergi
ve sigorta primlerinin zamanında ödenmesini sağlar,
e) Şube
sarf avanslarının zamanında gönderilmesini sağlar, bunların gözetim ve
denetimini yapar,
f) Sendikanın
taşınır ve taşınmaz mal varlığı ile ilgili belgelerin ve demirbaş kayıtlarının
usulüne uygun tutulmasını sağlar,
g) Sendika
hesaplarının denetime hazır bulundurulmasını sağlar,
h) Sendika
mallarının (taşınır ve taşınmaz) sigorta ettirilmesi, gerektiği zamanlarda
poliçenin yenilenmesini sağlar,
ı) Genel
Başkan veya yönetim kurulu üyelerinden biri ile birlikte çift imza ile
bankalardan para çekilmesini sağlar,
i) Sendika
gelirlerini elde edildiği tarihten itibaren 7 (yedi) gün içinde Merkez Yönetim
Kurulu tarafından belirlenecek olan bankalara yatırılmasını sağlar,
j) Tüzükte
belirlenen miktarda sendikanın günlük ihtiyaçlarını karşılayacak paranın
sendika kasasında bulundurulmasını sağlar,
k) Çalışmalarından
dolayı Merkez Yönetim Kurulu’na karşı sorumludur,
l) Mali Sekreter her üç ayda bir mali bilançoyu şubelere
göndermekle yükümlüdür.
6-
GENEL BAŞKAN YARDIMCISI: EĞİTİM VE SOSYAL İLİŞKİLER
a) Sendika
programına, amaç ve ilkelerine uygun olarak işyerlerinde, illerde, şubelerde,
Genel merkezde uygulanmak üzere eğitim programları hazırlar ve Merkez Yönetim
Kurulunun onayına sunar,
b) Merkez
Yönetim Kurulu’nca onaylanan eğitim programlarının uygulanmasını sağlar,
c) Eğitim
seminerlerinin planlanmasını ve yürütülmesini, bu konularda verilen
araştırmaların yapılmasını sağlar, eğitimle ilgili dergi, broşür ve kitap gibi
yayınların yayınlanmasında Genel Basın, Yayın ve Halkla İlişkiler Başkan
Yardımcısı ile eşgüdüm sağlar,
d) Demokratik kuruluşlar ve
sendikalarla ilişkileri yürütür,
e) Sendika
tüzüğü ve programı doğrultusunda sosyal faaliyetlerin planlanıp, uygulanmasını
sağlar,
f) Uluslararası
demokratik ve sendikal kuruluşlarla iletişimi sağlar,
g) Çalışmalarından
dolayı Merkez Yönetim Kurulu’na karşı sorumludur.
7- GENEL
BAŞKAN YARDIMCISI BASIN YAYIN, HALKLA İLİŞKİLER
a) Sendikanın
program, amaç ve ilkeleri doğrultusunda, dergi, kitap, broşür ve benzeri
yayınların hazırlanması ve çıkarılmasını sağlar,
b) Yayın
çalışmaları için gereken maddi ve teknik imkânları hazırlamak ve yeterli
ödeneğin bütçeye konulması için öneride bulunur,
c) Sendikanın
ve diğer kuruluşların yayınları ile ilgili arşiv oluşturulmasını sağlar,
d) Ulusal
ve uluslararası basın organlarıyla iletişimi sağlar,
e) Genel
Başkan’ın düzenlediği basın toplantılarında ve yazılı demeçlerin hazırlanmasında
yardımcı olur, basın toplantılarıyla ilgili iş ve işlemleri yürütür,
f) Sendika
adına; üyelerine, diğer kişi ve kuruluşlara kutlama, taziye, tebrik ve benzeri
ziyaretlerde bulunur,
g) Sendika
yayınları ve diğer yayınlarla ilgili arşiv oluşturur,
h) Çalışmalarını
diğer başkan yardımcılıklarıyla koordineli olarak yürütür,
ı) Çalışmalarından
dolayı Merkez Yönetim Kurulu’na karşı sorumludur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
MERKEZ
DENETLEME KURULU
MADDE
28 – OLUŞUMU, TOPLANTI ZAMANI, TOPLANTI KARAR ŞEKLİ VE ÇALIŞMA BİÇİMİ
Merkez
Denetleme Kurulu Merkez Genel Kurulu’nca gizli oy ve açık sayım ve döküm
esasına göre yapılan seçilen 3 asıl üyeden oluşur. Asıl üye kadar da yedek üye
seçilir.
Merkez
Denetleme Kurulu, 3 asıl üye ile toplanır. Asıl üyelerden bir veya bir kaçının
kurul üyeliğinden ayrılması halinde en çok oy alandan başlayarak yedek üyeler
görev yapar. Merkez Denetleme Kurulu, kararlarını oy çoğunluğu ile alır.
Merkez
Denetleme Kurulu üyelerinin seçiminde aranan koşullar, Merkez Yönetim
Kurulu’nun seçiminde aranan koşullarla aynıdır. Merkez Denetleme Kurulu üyeleri
seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra 7 gün içerisinde toplanarak bir
başkan ve bir yazman seçer. Merkez Denetleme Kurullarındaki boşalmalarında,
Merkez Yönetim Kurulu’ndaki hükümler uygulanır. Merkez Denetleme Kurulu, 3 ayda
bir toplanır, Olağan denetlemesini yapar. Saptadığı hususları Merkez Yönetim
Kurulu ve Başkanlar Kuruluna bildirir.
Denetleme
sırasında inceledikleri hiçbir evrakı sendika merkezi dışına çıkaramazlar. Denetleme
sırasında usulüne uygun yapılmayan işlem varsa, Merkez Disiplin Kurulunu göreve
çağırır.
MADDE
29- DENETLEME KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ
a)Merkez
Denetleme Kurulu, Merkez Yönetim Kurulu faaliyetlerinin, Genel Kurul
kararlarına ve sendika organlarınca benimsenen genel politikalara uygun olarak
yapılıp yapılmadığını denetler,
b)Tüzüğe,
sendikanın benimsediği politikalara uygun idari ve mali denetim yapar,
c)Merkez
Denetleme Kurulu gerekli gördüğünde veya Merkez Yönetim Kurulunun talebi
üzerine, şubeleri idari ve mali yönden Şube Denetleme Kurulu ile birlikte
denetler,
d)Harcamaların
usulüne uygun olarak yapılıp yapılmadığını, defterlerin usulüne uygun tutulup
tutulmadığını inceleyerek evrakları izler, uygun görmediği işlemler için
Yönetim Kurulu’nu uyarır,
e)Merkez
Denetleme Kurulu çalışma dönemine ilişkin denetleme raporunu Merkez Genel
Kuruluna sunar. Raporunda MYK’nın dönem çalışmalarıyla ilgili olarak MYK’nın
aklanması konusunda görüş bildirir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
MERKEZ
DİSİPLİN KURULU
MADDE
30- OLUŞUMU, ÇALIŞMA ŞEKLİ, TOPLANTI ZAMANI VE KARAR ALMA YÖNTEMİ
Genel
Kurulca gizli oy, açık sayım ve döküm esasıyla seçilen 3 asıl üyeden oluşur.
Asıl üye kadar yedek üye de seçilir. Seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra
7 gün içinde bir başkan, bir yazman seçerek görev dağılımını Merkez Yönetim
Kurulu’na bildirir. Disiplin Kurulu Kurul Başkanının çağrısı üzerine salt çoğunlukla
toplanır. Karar yeter sayısı mevcut üyelerin salt çoğunluğudur. Oyların
eşitliği halinde başkanın katıldığı taraf bu çoğunluğu sağlamış sayılır.
Disiplin Kurulu’ndaki boşalmalar en fazla oy alan yedek üyelerden sırasına göre
doldurulur.
MADDE
31- MERKEZ DİSİPLİN KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ
Merkez
Disiplin Kurulu, sendika organları ya da üyelerce kendisine bildirilen üyeler
hakkında faaliyet ve iddialara uygun olarak soruşturma yapar, gerekli yazılı
savunma alınmak koşuluyla soruşturma sonunda suçlu gördüğü üyelere üyelikten
çıkarma hariç aşağıdaki yaptırımları uygular.
a)Uyarma,
b)Kınama,
c)Üyelikten
geçici olarak çıkarma,
d)Üyelikten
kesin çıkarılmasına karar verilen üyenin, üyeliğini Genel Kurul Kararına kadar
askıya almak,
Bu
cezalar suçun ağırlığına göre, tüzük ve sendika organlarının kararları göz
önüne alınarak genel amaçlara uygun olarak saptanır.
Şube Disiplin Kurullarınca verilen kararları ve bu kararlara itirazları
inceleyerek gereğinin yapılması için Genel Kurula sunar.
Merkez Disiplin Kurulu, çalışma dönemine ilişkin faaliyetlerini, aldığı
kararları bir raporla Merkez Genel Kurulu’na sunar.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
MERKEZ
DİĞER ORGANLARI
MADDE
32- DANIŞMA ORGANLARI
A-
Başkanlar ve Temsilciler Kurulu: Oluşumu, Toplantı Zamanı, Görev Ve Yetkileri
İki genel kurul arasında 6 ayda bir
toplanan geniş katılımlı organdır. Merkez Yönetim Kurulu üyeleri, Merkez
Denetleme Kurulu üyeleri ile Şube Başkanları ve İl Temsilcileri, Başkanlar ve
Temsilciler Kurulunun üyeleridir.
a)Görevleri:
Sendikanın izleyeceği genel politikaları ve yönelimleri hakkında
görüş bildirir,
Merkez Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan yönetmelikler hakkında görüş
bildirir ve MYK’ya sunar,
Merkez Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan Toplu Sözleşme metni hakkında görüş
bildirir.
b)
İşleyişi
Merkez
Yönetim Kurulu kararı veya Başkanlar Kurulu üyelerinin 1/5’nin talebi üzerine
istenilen gündemle en geç 1 ay içerisinde olağanüstü toplanır,
Her
şube veya temsilcilik belirlenen gündem veya gündemler hakkında kendi şube
temsilciler toplantısında alınan kararlar doğrultusunda oy kullanır, ilgili
kararlar yazılı olarak sunulur,
Oylamalar
aksine bir karar alınmadıkça açık olarak yapılır,
Genel
Başkan ve Genel Sekreter, Başkanlar ve Temsilciler Kurulunun Başkan ve Genel Sekreteridir.
B- İşyeri Sendika Danışma Meclisi: Demokratik
katılım süreçlerinin etkin bir biçimde işletilebilmesi ve üyelerden gelen görüş
ve önerilerin ifade edilmesi, işyerlerinde veya genel olarak işkolunda yaşanan
sorunları Merkez Yönetim Kurulu ile paylaşır; ortak sorunlara ortak çözümler
üretilmesi için çaba gösterir ve Merkez Yönetim Kuruluna tavsiye verir. Genel
Kurul kararları doğrultusunda sendikal politikaların derinleşmesi ve hayata
geçirilmesi amacıyla Merkez Yönetim Kuruluna öneriler geliştirir. Merkez Genel
Kurulu kararlarının oluşturulmasına katkı sunar ve bu kararların etkin bir
şekilde uygulanabilmesi için toplantılar düzenler. Çalışmalarını İşyeri Sendika
Temsilcileri veya Sendika İşyeri Temsilcileri ile koordineli olarak yürütür.
C-
AR-GE Kurulu: Sendika hizmet kolunda kurum ve kuruluşların
verimliliğin arttırılması, ülke genelinde ve dünyada gelişen ekonomik, sosyal,
siyasal ve teknolojik gelişmeler ile üyelerin sosyal haklarının araştırılması
ve değerlendirilmesi için oluşturulan bir kuruldur. Kurul çalışmalarını Genel
Başkanın başkanlığında yürütür. AR-GE Kurulunda görevlendirileceklerin kamu
personel olma mecburiyeti olmamakla birlikte konularında uzman kişilerden
oluşturulur.
D-Kadın Komisyonu: Sendika yönetim
kurulu, sendika kadın komisyonu yönetimi ve İl kadın komisyonu temsilcileri
ile bütün kadın yönetim kurulu üyeleri ve kadın il temsilcilerinden oluşur.
E- Engelli Çalışanlar Komisyonu: Engelli
çalışanların çalışma hayatındaki sorunları ile ilgili tespitler yapar, çözüm
önerileri geliştirir ve Merkez Yönetim Kurulunun onayına sunar.
F-Eğitim, Kültür ve Sanat Komisyonu: Üyeler arasında sendikal bilinç, örgütlenme kültürü
konularında faaliyet planlar, üyeler arasında sosyal bağın kuvvetlenmesi
amacıyla sanat faaliyetleri planlar ve Merkez Yönetim Kurulu’nun onayına sunar.
Sendika, genel kurul kararı ile, yukarıda sayılan organların dışında da
organlar kurabilir. Ancak bu istişare organlarına zorunlu organların görev,
yetki ve sorumlulukları devir edilemez.
İstişare organlara sendika üyelerinden
gönüllü olanlar arasından Merkez Yönetim Kurulu tarafından görevlendirme
yapılır.
Merkez Genel Yönetim Kurulu
toplantılarına istişare organlarının çalışma ve tavsiye kararlarını görüşmek
üzere çağrı yapılabilir.
ONUNCU
BÖLÜM
SENDİKA
ŞUBELERİ
MADDE
33- KURULUŞU, KURULUŞ USULÜ
Sendika şubeleri ilgili mevzuat,
tüzük ve Genel Kurulca belirlenen esaslar dâhilinde Merkez Yönetim Kurulu
kararıyla kurulur. Şubeler, Genel Kurulun Merkez yönetim kurulana verdiği yetkiye
dayanılarak Merkeze bağlı olarak açılır. Şubelerin nerelerde ve kanunun
belirlediği 400 üyenin altında olmamak şartıyla kaç üye ile açılacağına Merkez
Yönetim Kurulu karar verir.
Şubeler
yukarıdaki esaslara ilişkin şartların mevcudiyeti halinde illerde kurulabilir.
Bir ilde kurulan şubeye başka illerdeki üyeler dâhil edilebilir. Aynı ilde
birden çok şube kurulabilir.
Merkez
Yönetim Kurulunca bir ilde şube kurulmasına karar verilmesi halinde kurulan
şube üyeleri arasından yedi kişiye şube kuruculuğu ve yönetim kurulu üyeliği
görevi verilir. Şube kuruluş işlemleri ilk şube olağan genel kuruluna kadar bu
yönetim kurulunca yerine getirilir.
MADDE 34- ŞUBE ORGANLARI
A- Şube
Zorunlu Organları
1 – Şube Genel Kurulu,
2- Şube Yönetim Kurulu,
3- Şube Denetleme Kurulu,
4- Şube Disiplin Kurulu.
ONBİRİNCİ
BÖLÜM
ŞUBE
GENEL KURULU
MADDE 35-
ŞUBE GENEL KURULUNUN OLUŞUMU
Şube
Genel Kurulu şube üyelerinin katılımı ile toplanır.
MADDE
36- ŞUBE GENEL KURULUNUN TOPLANTI ZAMANI VE TOPLANTI ESASLARI
Şube
Genel Kurulu, dört yılda bir Sendika Merkez Genel Kurulunun toplantısından en
az iki ay önce olmak üzere olağan olarak ve Şube merkezinin bulunduğu ilde
toplanır.
Genel
Kurula çağrı Şube Yönetim Kurulunca yapılır. Toplantının yeri, günü, saati,
gündemi, ilk toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde ikinci toplantının
yapılacağı saat ile gündemi, Şube yönetimince saptanacak Genel Kurul üye
listesi ile birlikte en az 15 gün önceden o yerin Mülki Amirine ve Seçim Kurulu
Başkanlığına verilir. İki genel kurul toplantısı arasındaki döneme ilişkin
faaliyet ve hesap raporu, denetleme Kurulu veya denetçi raporu, gelecek döneme
ilişkin bütçe önerisi Yönetim Kurulunca toplantı tarihinden en az 15 gün önce
hazırlanarak, yazılı veya elektronik ortamda toplantıya katılacaklara
gönderilir veya sendikanın internet sitesinde ilan edilir. Toplantı esas ve
usulleri hakkında Sendika Merkez Genel Kurulu için uygulanan esas ve usuller
uygulanır.
Genel
Kurul, üyelerin salt çoğunluğu ile toplanır, ilk toplantıda salt çoğunluk
sağlanamaz ise ikinci toplantı katılanlar ile yapılır. Kararlar katılanların
salt çoğunluğu ile alınır. Oylama şeklinde Merkez Genel Kurulu’ndaki yöntem
uygulanır.
MADDE
37- ŞUBE OLAGANÜSTÜ GENEL KURULU
Şube
Yönetim Kurulu kararı veya Şube Denetleme Kurulu ile üyelerin 1/5’inin haklı
bir gerekçe ve yazılı isteği üzerine Şube Genel Kurulu olağanüstü toplanır.
Çağrıda Genel Merkezdeki yöntem uygulanır.
MADDE
38- ŞUBE GENEL KURULUNUN GÖREVLERİ
a)Şube
Yönetim Kurulunun çalışma ve Denetleme Kurulu raporlarını görüşmek, kabul etmek
veya reddetmek, çalışmaları aklamak veya aklamamak, disiplin Kurulunun raporunu
görüşmek,
b)Şube
Yönetim, Denetleme ve Disiplin Kurullarının asıl ve yedek üyelerini seçmek,
c)Merkez
Genel Kuruluna, şube adına katılacak delegeleri seçmek,
d)Şube
ile ilgili sorunları Merkez Yönetim Kuruluna iletmek,
ONİKİNCİ
BÖLÜM
ŞUBE
YÖNETİM KURULLARI
MADDE 39-
OLUŞUMU, TOPLANTI ZAMANI, TOPLANTI VE KARAR SAYISI, OY ŞEKLİ, GÜNDEM, TOPLANTI
USULÜ ile YÖNETİM KURULU ÜYELERİNİN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Şube
yönetim kurulları oluşumu, toplantı zamanı, toplantı ve karar sayısı, oy şekli,
gündem, toplantı usulü ile yönetim kurulu üyelerinin görev, yetki ve
sorumlulukları konusunda bu tüzükte yer alan merkez Yönetim Kuruluna ilişkin
usul ve esaslar kıyasen ve yerel olarak şube yönetim kurulu için de aynen
uygulanır.
ONÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
ŞUBE
DENETLEME KURULU
MADDE 40-
OLUŞUMU, TOPLANTI ZAMANI, TOPLANTI KARAR SAYISI, ÇALIŞMA YÖNTEMİ ile GÖREV,
YETKİ VE SORUMLULUKLARI
Şube
Denetleme Kurulunun oluşumu, toplantı zamanı, toplantı ve karar sayısı, çalışma
yöntemi, görev, yetki ve sorumlulukları konusunda bu tüzükte yer alan Merkez
Denetleme Kuruluna ilişkin usul ve esaslar kıyasen ve yerel olarak şube
denetleme kurulu için de aynen uygulanır.
ONDÖRDÜNCÜBÖLÜM
ŞUBE
DİSİPLİN KURULU
MADDE 41- ŞUBE DİSİPLİN KURULUNUN OLUŞUMU, GÖREV VE
YETKİLERİ
Şube
Disiplin Kurulunun oluşumu, görev, yetki ve sorumlulukları konusunda bu tüzükte
yer alan Merkez Disiplin Kuruluna ilişkin usul ve esaslar kıyasen ve yerel
olarak şube disiplin kurulu için de aynen uygulanır.
ONBEŞİNCİ
BÖLÜM
ŞUBE DİGER ORGANLARI
MADDE 42- TEMSİLCİLİKLERİN OLUŞMASI,
NİTELİKLERİ VE GÖREVDEN ALINMA
A-
İL, VE İLÇE TEMSİLCİLİKLERİ
1-
İL, VE İLÇE TEMSİLCİLİKLERİNİN KURULMASI:
Sendika
yönetim kurulunca, üye sayısı 100’ün üzerinde olan ancak şube açılmasında gerek
veya imkân görülmeyen il ve ilçe merkezlerinde Genel Merkeze bağlı olarak
faaliyet göstermek üzere Sendika temsilcilikleri açılabilir. Sendika
temsilcileri, tüzükte şubeye atfedilen görevleri ve üyelerinin işveren veya
işyeri ile ilgili sorunlarını dinlemek ilgili yerlere iletmek ve sendika ile
işveren arasında iletişimi sağlamak görevlerinin yerine getirilmesi amacıyla,
üyeler arasından seçimle belirlenir ve seçilen temsilciler genel yönetim
kurulunca atanır.
İl, ve İlçe
temsilcilikleri en az 3 en fazla 7 üyeden oluşur. Genel Merkez Sekretaryalarına
uygun olarak görevlendirilirler. Temsilcilerden birisi baş temsilci olarak
atanır.
Temsilcilerin
disiplin kurallarına aykırı hareket etmesi durumunda görevden alınmalarına
Genel Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir. Üyelerin 1/5’i tarafından da
temsilcilerin görevden alınması teklif edilebilir.
İl ve İlçe
temsilciliklerinin ihtiyaç ve giderleri Genel Merkez tarafından bütçe imkânları
dâhilinde karşılanır.
Temsilcilik
bir Genel Kurul dönemi kadar süre için seçilir veya temsilci adayı çıkmaması
durumunda Merkez Yönetim Kurulu tarafından atanır.
2- İL VE İLÇE VE
TEMSİLCİLİKLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ:
İl veya ilçe temsilcileri Merkez Yönetim Kurulunun vereceği yetkiler
dâhilinde;
a) Merkez adına sendikal
faaliyetleri yürütmek,
b) Sendika adına
bulunduğu mahalde kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde üyelerin
sorunlarının çözümü için çalışmak, çözümlenemeyen hususlarda Genel merkeze
bilgi vermek,
c) Sendikaya üye olmak
üzere başvuran kamu çalışanlarına ait üyelik formlarını 7 gün içinde Genel
Merkeze intikal ettirmek, Genel Merkezce kabul edilen üyelere ait üyelik
formlarını 5 gün içinde kurum ve kuruluşlara intikal ettirmek,
d) Temsilcilik için
yapılan harcamaların tanzim ve kontrol etmek, harcamalara ait belge ve
dokümanları imzalamak harcamalara ait ayı takiben 15 gün içinde Genel Merkeze
göndermek,
e) Sendika
üyelerine ait üyelik ödentilerinin yasal süresi içerisinde sendika
hesaplarına yatırılması için ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde
olmak,
f) Sendikanın hizmet
koluna giren ve kurum ve kuruluşlarda bulunan işyeri temsilcileri ile
koordineli olarak çalışmayı sağlamak,
g) 15 Mayıs itibariyle
yapılacak üye tespit çalışmalarına katılmak, raporlarını Genel Merkeze
göndermek,
B-
İŞYERİ SENDİKA
TEMSİLCİLİĞİ:
1 – İŞYERİ SENDİKA
TEMSİLCİLİĞİ KURULMASI;
Sendika temsilcileri işyerlerinde üyelerinin işveren veya işyeri ile ilgili
sorunlarını dinlemek, ilgili yerlere iletmek ve sendika ile işveren arasında
iletişim sağlamak amacıyla; bağlı olacağı Şube Başkanlığı’nın yapacağı
temsilcilik seçimi ile ve seçilenlerin Merkez Yönetim Kurulu’nca işyerindeki kamu görevlisi sayısına
göre Kanun’da belirtilen miktarlar kadar görevlendirilir.
İşyerinde
birden fazla İşyeri temsilcisi olması halinde temsilcilerden en çok oyu alan
temsilci Genel Merkez Yönetim Kurulu tarafından baş temsilci olarak görevlendirilir.
Temsilciler
üye sayısının artması ve şube açacak seviyeye ulaşması için gayret sarf
ederler.
İşyeri temsilciliklerinin ihtiyaç ve giderleri sendika şubesi tarafından
bütçe imkânları dâhilinde karşılanır.
2 - İŞYERİ SENDİKA
TEMSİLCİLERİNİN GÖREV VE YETKİLERİ;
a) Sendika ile üyeleri arasındaki ilişkiyi koordine etmek ve bunların
düzenli yürütülmesini sağlamak.
b) En az ayda bir, kendi aralarında toplanarak iş yerlerinin problemlerini
görüşmek, bu konuda yetkili organlara tekliflerde bulunmak,
c) Üyelerden gelen şikâyet ve önerileri çözmeye çalışmak, çözemediklerini
ilgili organlara bildirmek.
ç) Yasalar, yönetmelik ve tüzükle kendilerine verilen görevleri yerine
getirmek.
d) 15 Mayıs itibariyle yapılacak üye tespit çalışmalarına katılmak,
raporları Genel Merkeze göndermek,
C) SENDİKA YÖNETİCİSİ OLABİLMEK İÇİN
ARANAN ŞARTLAR:
Sendika yöneticisi olabilmek için; Türk vatandaşı olmak, medeni hakları
kullanmaya ehil, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre sendikanın faaliyet
gösterdiği hizmet kolunda çalışıyor olmak, Türkçe okur yazar olmak, zimmet,
ihtilas, irtikâp, rüşvet, dolandırıcılık, hırsızlık, sahtecilik, inancı kötüye
kullanma gibi yüz kızartıcı suçları işlememiş olmak, 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun ikinci kitabının birinci babında yazılı suçlardan veya bu suçların
işlenmesine aleni olarak tahrik etmek suçlarından veya Türk Ceza Kanununun 216.
Maddesinin ikinci fıkrasında yazılı halkı sınıf, ırk, din, mezhep veya bölge
farklılığı gözeterek kin veya düşmanlığa açıkça tahrik etmek suçlarından mahkûm
olmamış olmak ve Tüzük’te aranan usullere uygun olarak seçilmiş olmak şarttır.
ONALTINCI
BÖLÜM
MALİ
HÜKÜMLER
MADDE
43- SENDİKANIN GELİRLERİ
a)Üyelik aidatları,
b)Faaliyetlerden sağlayacağı gelirler,
c)Malvarlığının devir, temlik ve satışından doğan gelirler,
d)Kanunun olanak verdiği bağışlar ve diğer gelirler.
Sendika
gelirlerini yönetim kurulunun belirlediği bir banka hesabında tutar. Ancak acil
ve zorunlu giderler için sendika kasasında 2000 TL’ye (İkibin) kadar nakit
tutulabilir.
MADDE
44- SENDİKANIN GİDERLERİ
a)Sendikal faaliyetleri yürütmek için yapılan
harcamalar,
b)Toplu Sözleşmeler ile ilgili masraflar,
c)Sendikanın amaç ve ana tüzüğünden doğan diğer
masraflar.
Sendika
amaç ve faaliyetleri dışında harcama yapamaz. Genel Başkan Yönetim Kurulu’nun
önceden kararı olmaksızın 1.000 TL’ye kadar harcama yapabilir. Ancak bu
harcamalara ilişkin bilgi ve belgeleri ilk Yönetim Kurulu toplantısına sunar. Genel
Mali Sekreter acil ve zorunlu giderler kapsamında Yönetim Kurulu’nun önceden
kararı olmaksızın 1.000 TL’-ye kadar harcama yapabilir. Bu harcamalar için
kasadan veya banka hesabından avans kullanılabilir.
MADDE
45- BÜTÇE
Genel
Bütçe; Merkez Yönetim Kurulu’nca hazırlanır. Merkez Genel Kurul onayı ile
yürürlüğe girer. Bütçenin her yılı ayrı hazırlanır, hesap dönemi takvim
yılıdır. Bütçede her türlü harcamalar, ücretler, tazminatlar, menkul ve
gayrimenkul mal karşılıkları ayrı ayrı gösterilir.
ÜCRET, ÖDENEK, SOSYAL
YARDIM VE HAKLAR:
MADDE 46- PROFESYONEL
YÖNETİCİ ÜCRETLERİ:
Sendika, Sendika Şubesi Yönetim
Kurulu profesyonel yöneticilerinin her türlü ödenek, yolluk, harcırahları
Merkez Yönetim Kurulu’nca hazırlanan ve Genel Kurulca onaylanan Mali Yönetmelik
ile belirlenir.
a) YURT DIŞINA GÖNDERİLME
Yurt dışına gönderilen
yönetici, danışman ve temsilcinin ücret ve yollukları sendika tarafından
karşılanır. Merkez Yönetim Kurulu’nca hazırlanan
ve Genel Kurulca onaylanan Mali Yönetmelik ile belirlenir.
b) İŞ KAZASI
Sendika ve Sendika Şubesi
ücretli yönetici kadrolarında görevli Yönetim Kurulu Üyeleri veya diğer kurul üyeleri
ile yöneticilerden herhangi birinin sendika ile ilgili bir iş kazası geçirerek
görev yapamayacak şekilde mağdur kalmaları halinde kendilerine, bu sebeple
ölmeleri halinde ise kanuni mirasçılarına yapılacak ödemelerin miktarı Merkez Yönetim Kurulu’nca hazırlanan ve Genel Kurulca
onaylanan Mali Yönetmelik ile belirlenir.
c) YOLLUKLAR
Sendika Genel Kurulu,
Başkanlar Kurulu toplantısına ve Merkez Temsilciler Kuruluna katılan ve sendika
organlarında görevli olan üyelerin yol masrafları ile yollukları Merkez Yönetim Kurulu’nca hazırlanan ve Genel Kurulca
onaylanan Mali Yönetmelik ile belirlenir.
MADDE 47 - PERSONEL,
UZMAN VE DANIŞMAN
Sendika hizmetleri için
geçici olarak görevlendirilenlere verilecek yollukları belirlemeye, Sendika ve
Sendika şubelerinde çalıştırılan personel, uzman ve danışmana ödenecek ücret,
ödenek, yolluk, tazminat ile diğer sosyal hakların tespitine Sendika Genel
Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir. Personel cari giderlerine ayrılacak her
türlü ödenek tahmini bütçede gösterilir. Sendika ve Sendika Şubelerinde
çalıştırılan personelin çalışma şartları, özlük hakları ve bu maddenin
uygulanması ile ilgili diğer hususlar Merkez
Yönetim Kurulu’nca hazırlanan ve Genel Kurulca onaylanan Mali Yönetmelik ile
belirlenir.
MADDE 48- ŞUBE VE TEMSİLCİLİK AVANSLARI İLE HARCAMA
ESASLARI
Şube ve Temsilcilikler
harcamalarını, Mali İşler Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esaslar dâhilinde
gönderilen avanslardan yaparlar.
Genel Merkez; Şube ve Temsilciliklerden gelen aylık aidatların %40’ı (Yüzde
Kırkı) Şube ve Temsilcilik hesabına düzenli olarak yatırılır.
Şube ve Temsilciliklerin yaptığı harcamaların Mali Belgeleri ve
düzenleyecekleri Mali Rapor, takip eden ayın sonuna kadar Genel Merkeze
gönderilerek avans hesabının kapatılması zorunludur.
Harcama belgelerinin ve Mali Raporun süresi içerisinde gönderilmemesi
durumunda, Şube ve Temsilciliklere yeni bir avans gönderilmeyecektir.
DENETİM
İDARİ VE MALİ DENETİM:
MADDE
49- Sendika şubesi, sendika yönetim ve
işleyişleri ile gelir ve giderleri ve bunlarla ilgili her türlü işlemlerin
kanunlar ve ilgili diğer mevzuat ile tüzük ve genel kurul kararlarına uygun
olup olmadığı hususlarındaki idari ve mali denetim, denetleme kurulları ya da
denetçiler tarafından yapılır.
Sendikanın yıllık hesapları,
denetlenerek bağımsız denetim raporları hazırlanır ve bu raporlar genel kurula
sunulur.
MADDE
50- SENDİKADA TUTULACAK DEFTER, DOSYA VE KAYITLAR
a)Üye
kayıt fişleri ve defteri ile çıkış bildirimi,
b)Zorunlu
Kurulların kararlarının numara ve tarih sırası ile yazılmasına mahsus karar
defterleri,
c)Gelen
ve giden evrak ile zimmet defteri,
d)Gelir
makbuzları, bunların zimmet kayıt defterleri ile gider evrakı ve gider evrak
dosyaları,
e)Kasa
defteri,
f)Demirbaş
eşya kayıt defteri,
g)Gelen
evrakın aslı, giden evrakın suretlerinin saklanacağı gelen ve giden evrak
dosyaları,
h)Yevmiye
defteri, aidat defteri, defter-i kebir ve envanter defteri,
ı)Ayrıca
yönetmeliklerle belirlenen diğer defterler, dosyalar ve basılı kâğıtlar.
MADDE
51- FONLAR
4688
sayılı Kanunda adı geçen eğitim fonu yasa hükümleri çerçevesinde kurulur ve
harcamalar buna göre yapılır. İhtiyaç duyulması halinde başkaca fon
kurulmasına, kaldırılmasına, birleştirilmesine, usul ve esaslarının
belirlenmesine Merkez Yönetim Kurulu tarafından karar verilir.
MADDE
52- MAL KAZANIMI
Sendika,
amaç ve görevlerinin gerektirdiği taşınır ve taşınmaz mal alımı yapabilir.
ONYEDİNCİ
BÖLÜM
ÜCRETLİ
YÖNETİCİLER
MADDE 53-
YÖNETICI, PERSONEL VE GÖREVLİLERİN ÜCRET, TAZMİNAT, SOSYAL HAKLAR, YOLLUK VE
HARCIRAHLARI
Yönetici
ve görevlilerin ücret, tazminat, sosyal haklar, yolluk ve harcırahları ile
sendikal çalışmalardan dolayı uğradıkları hak kayıplarının tazminine ilişkin
hususlar Merkez Yönetim Kurulu’nca hazırlanan ve Genel Kurulca onaylanan Mali
Yönetmelik ile belirlenir.
ONSEKİZİNCİ
BÖLÜM
DİSİPLİN
HÜKÜMLERİ
MADDE 54-
DİSİPLİN CEZALARI
Üyeler
hakkında disiplin soruşturması şube veya Genel Merkez Disiplin Kurullarınca yapılır.
Şube disiplin kurulu kararlarına karşı Merkez Disiplin Kuruluna itiraz
edilebilir. Şube organları ile il ve ilçe temsilcilik organlarında görevli
olanlar hakkında disiplin soruşturması Merkez Disiplin Kurulunca yapılır.
Merkez Disiplin Kurulu kararları kesindir. Ancak üyelikten çıkarma kararı,
Merkez Genel Kurulunca onaylanması halinde kesinleşir.
Disiplin cezaları, uyarma, kınama ve üyelikten çıkarma şeklinde uygulanır.
Disiplin kurulunca üyelikten çıkarma kararı verilenlerin üyelikleri, durumları
Merkez Genel Kurulunda görüşülünceye kadar askıda kalır.
ONDOKUZUNCU
BÖLÜM
ÇEŞİTLİ
HÜKÜMLER
MADDE
55- YASAK FAALİYETLER
Sendika;
Anayasaya, kanunlara, Ana tüzüğüne, yönetmeliklere, ilke, amaç ve hedeflerine
aykırı hareket edemez.
MADDE
56- TEBLİG VE TEBELLÜĞ
Her
türlü tebliğ ve tebellüğe tüzel kişilik olan Sendika Genel Merkezi yetkilidir.
Şubeler ancak kendi faaliyet alanlarında tebliğ ve tebellüğe yetkilidir.
MADDE
57- SENDİKANIN FESHİ HALİNDE MENKUL VE GAYRİMENKUL MALLARININ DURUMU
a)Sendikanın
feshi durumunda sendikanın mal varlığı varsa bağlı bulunduğu konfederasyona,
yoksa hazineye kalır,
b)Kendiliğinden
dağılması durumunda, sendikanın mal varlığı varsa bağlı bulunduğu
konfederasyona yoksa hazineye kalır,
c)Sendikanın
bir sendika veya konfederasyonla birleşmesi durumunda, mal varlığı birleştiği
sendikaya veya konfederasyona kalır,
d)Sendikanın
mahkeme kararı ile kapatılması durumunda mal varlığı, varsa bağlı bulunduğu
konfederasyona, yoksa hazineye kalır.
MADDE
58- DEMİRBAŞLARIN TERKİ VE SATIŞINDA UYGULANACAK USUL VE ESASLAR
Demirbaşların
eskime, yıpranma, kaybolma ve başka yerlere verilmesi nedeniyle kayıtları
düşürülür. Kayıtların düşürülmesi işlemi bir yönetim kurulu üyesinin
başkanlığında 3 kişiden oluşacak komisyon raporu ve yönetim kurulu kararı ile
gerçekleşir.
MADDE 59- MAL BİLDİRİMİ: Sendika ve Sendika Şubelerinin Başkan ve Yöneticileri
göreve seçildikten sonra kendileri, eşleri ve velayeti altında bulunan
çocuklarına ait Mal Bildirimlerini 6356 Sayılı Yasanın 29, maddesi 4, bendi
gereğince doldurarak Sendika Genel Merkezine vermek zorundadır. Göreve
geldikleri taktirde yedek üyelerde aynı esaslara göre mal bildiriminde bulunmak
zorundadır.
MADDE 60-
YARDIM SANDIĞI
Sendika
üyeleri ile dayanışma amacıyla sendika sandık kurabilir. Sandığın çalışma usul
ve esasları yönetmelikle belirlenir.
MADDE 61- TÜZÜK DEGİŞİKLİĞİ
Tüzük
değişikliğinde genel kurul, sendika üye veya delege sayısının ¾ ünün ekseriyetinin oyuyla mümkündür.
MADDE 62-
FESİH,
İNFİSAH VE KAPATMA
Fesih, infisah ve kapatma
hallerinde, mal varlıkları 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 46 ncı maddesindeki
hükümler çerçevesinde tasfiye edilir. Ancak, tasfiye sonucunda kalacak para ve
mallar, ilgili sendika veya konfederasyonun tüzüğünde aksine bir hüküm
bulunmadığı takdirde Hazineye devredilir.
MADDE
63- KANUNLARA ATIF
Tüzükte
hüküm bulunmayan durumlarda doğrudan sırasıyla 4688 sayılı Kanun ve sair
mevzuat hükümleri uygulanır.
MADDE 64- GEÇİCİ YÖNETİM
KURULU
Sendika organlarının oluşumuna kadar
sendikanın işlerini yürütmeye ve sendikayı temsilen yetkili Geçici Yönetim
Kurulu üyelerinin adı soyadı ve görevi aşağıdaki gibidir.
ADI SOYADI |
GÖREVİ |
ADRES |
Tülin YANMAZ ÖZGEN |
Genel Başkan |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad No: 43/7 Çankaya/ANKARA
|
Lale KANER |
Genel Sekreter |
Göksu MH. 109.Sok. Işık Apt. 20/16 Eryaman /ANKARA
|
Kağan Faruk ŞENSES |
Gn.Bşk.Yrd.
Mevzuat |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad 31/8 Çankaya-ANKARA
|
İsmail AYDEMİR |
Gn.Bşk.Yrd.Teşkilatlanma |
Uğur Mumcu Mh.1627 Sk.
5/6 Batıkent/ANKARA
|
B.Ali Şendoğan
CİVELEK |
Gn.Bşk.Yrd. Mali İşler |
Mürsel Uluç Mh. 942.Cd
37/10 Çankaya-ANKARA
|
Tülay YILMAZ |
Gn.Bşk.Yrd. Bas.Yay.ve
Halk.İlş. |
Mürsel Uluç Mh.
942.Cd 35/10 Çankaya/ANKARA
|
Satılmış KAYHAN |
Gn.Bşk.Yrd. Eğt.ve Sos.İşler
|
Bağlarbaşı Mh. 443.
Sok.8/4 Keçiören-ANKARA
|
MADDE 65- YÜRÜRLÜK
Tüzük
kabul tarihinde yürürlüğe girer.
SENDİKANIN KURUCULARI:
Adı Soyadı |
Adres |
Sinan TUNCER |
Gelincik Sok.Gelincik
Apt.14/1 Çankaya/Ankara |
Yasemin ELİBOL |
Refik Belendir Sok.
Turizm Sitesi E Blok No: 3 Y.Ayrancı/ANKARA |
A.Barlas ÖZTÜRK |
Aziziye
Mah.Dedekorkurt Cad. No: 14/4
Çankaya/ANKARA |
M.Ali Yılmaz |
Kabil Cad. 1335 Sok.
9/18 A.Öveçler ANKARA |
Sevil DİNÇER |
Konutkent 1 Mah. 2988
Sok. No: 11 Çankaya/ANKARA |
B.Ali Şendoğan CİVELEK |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad No: No: 37/10 Çankaya-ANKARA |
İsmail AYDEMİR |
Uğur Mumcu Mah. 1627
sok. No: 5/6 Batıkent-Y.Mahalle/ANKARA |
Mustafa EVRENKAYA |
Şehit Cengiz Karaca
Mah. 1055 Caob No: 19/2 Öveçler Çankaya/ANKARA |
Satılmış KAYHAN |
Bağlarbaşı Mah. 443.
Sok.8/4 Keçiören-ANKARA |
Tekin DEREKAYA |
Bağlarbaşı Mah. 463.
Sok. 1/11 Keçiören-ANKARA |
İsmail KARADENİZ |
Ömür Sok. Ömürlü Apt.
No: 24/24 A.Ayrancı- Çankaya/ANKARA |
Mustafa AYDEMİR |
Mürsel Uluç Mah. 976.
Sok 2/3 İlker-Çankaya/ANKARA |
Fikret ÇELİKSOY |
Mürsel Uluç Mah.
972.Cad. 53/9 Çankaya-ANKARA |
Cemal AYRAN |
Görgülü Sok. 5/2
Abidinpaşa-Mamak/ANKARA |
Hacer YAŞAR |
Şşafaktepe mah. Bakış
sk. No. 5A-9 Mamak / ANKARA |
Cuma ŞAHİN |
Basın cad. cami önü
sk. 4/7 Basınevleri / ANKARA |
Keramettin DURUM |
Saltuk Buğra Cad.
Arslan Apt. NO: 1/7 Pursaklar/ANKARA |
İmdat ÖZCAN |
Sokullu M.Paşa Mah.
Bükülmez Cad. Gonca Apt. No: 14/19 Çankaya-ANKARA |
A.Arzu Sayılgan
KÜTÜKÇÜ |
Gençlik Cad. 63/8
Anıttepe Çankaya/ANKARA |
Ayhan ZORLUOĞLU GÜNER |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad 37/3 Çankaya/ANKARA |
Ayla ERDEM |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad 47/5 Çankaya/ANKARA |
Lale KANER |
Göksu Mah. 109.Sok.
Işık Apt. 20/16 Eryaman Etimesgut/ANKARA |
Necla KAYA |
Park Eymir Toki
Konutları CK-7 NO: 10 Gölbaşı/ANKARA |
Nuriye GÜLTAŞ |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad No: 35/5 Çankaya/ANKARA |
Sema ÖZCAN |
Park Eymir Toki
Konutları C-2-40 NO: 21 Gölbaşı/ANKARA |
Tülay YILMAZ |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad No: 35/10 Çankaya/ANKARA |
Tülin YANMAZ ÖZGEN |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad No: 43/7 Çankaya/ANKARA |
İsmail YILDIZ |
Topçu Mah. 1536 Sok.
Koçak Apt. 8/9 Etimesgut /ANKARA |
Zübeyde BAŞER |
Ergazi Mah. Ş.Cengiz
Çankaya Sk. Star Sit. C Blok No: 32 Batıkent Y.Mahalle/ANKARA |
Huriye İNCESU BATİ |
Harbiye Mah.Dikmen
Cad. Mesa Dora 1 174/10 Dikmen/Çankaya/ANKARA |
Volkan YİĞİT |
100.yıl Mah. Reşit
Galip Cd. Fıskiye Sok. 3/8 GOP/ANKARA |
Tufan BÜYÜKCAN |
Yaşamkent Mah. 3250.
Cad. 9/10 Çayyolu/ANKARA |
Zihni Engin KELEŞ |
945.Cad 22/4
Dikmen/ANKARA |
Erhan CANKURTARAN |
Osman Temiz Mah. 1035.
Sok No: 11/19 İlker-Çankaya/ANKARA |
Kağan Faruk ŞENSES |
Mürsel Uluç Mah.
942.Cad 31/8 İlker Çankaya-ANKARA |
Hüseyin Can ÖZCAN |
Birlik Mah. 463.sok.
36/8 Çankaya ANKARA |
İsmail Mutlu ESENDEMİR |
Aziziye Mah. Refik
Belendir Sok. Turizm Sitesi 39/B D.11 A.Ayrancı/ANKARA |
Oğuz TOPAK |
Farabi Sok. 22/5
Çankaya/ANKARA |
Güven Sezer YAMAN |
Eymir Mah. Manyas Gölü
Cad. Koru Sitesi F1 11A Blok D:8 Gölbaşı/ANKARA |
Menekşe ÖZCAN |
Türkkonut Mah. Odabaşı
Cd. 6/33 Çayyolu/ANKARA |
Bahar SARIOĞLU |
Cevizlidere Cad. 48/16
Balgat/ANKARA |
Ayşe Arpaçukuru |
Harbiye mah. Hürriyet
Cad. Veda Sok. 4/18 Dikmen-Çankaya/ANKARA |
Burak ÇALIŞKAN |
Ahmet Şefik Kolaylı
Cad. 244. Sok 17/8 K.Ören/ANKARA |
Hüsnü KILIÇ |
General Zeki Doğan
Mah. 493 Sok. 3/3 Mamak/ANKARA |